De visie van Mediahuis

“Digitale transformatie verder uitvoeren met respect voor onze missie”

Mediahuis is een van de grootste mediabedrijven in de Benelux, met onder meer bekende merken als De Standaard, NRC, Het Nieuwsblad en De Telegraaf. “Onafhankelijke journalistiek staat hierbij voorop. Zo staat het ook in de missie van ons bedrijf: dat wij met onafhankelijke journalistiek een bijdrage leveren aan onze samenleving”, benadrukt CEO Gert Ysebaert als wij hem in Antwerpen op het Belgische hoofdkantoor van Mediahuis spreken over wat zijn bedrijf drijft.
 

Pluriformiteit

Onder meer met de definitieve overname van Telegraaf Media Groep heeft Mediahuis een boeiende periode ingezet. CEO Gert Ysebaert loodste het bedrijf mee door de intense overnamestrijd. Maar het resultaat is er: het Belgische Mediahuis staat er in Vlaanderen en Nederland. “In totaal hebben wij, naast andere merken, alleen al vijftien nieuwstitels in portefeuille. Ze vormen de kern van ons bedrijf, maar zijn ook erg uiteenlopend. We overkoepelen de hele breedte van het spectrum: met typische meerwaardemerken als De Standaard en NRC enerzijds en brede titels als De Telegraaf en Het Nieuwsblad aan de andere kant.”

Al die titels zijn, zo benadrukt Ysebaert, verbonden door een fundamenteel geloof in journalistiek. “De pluriformiteit van de media staat bij ons voorop. Dat is ook onze rol”, stelt hij. 
 

De uitdaging: digitalisering

In deze boeiende periode staan ook de traditionele media onder druk, erkent Ysebaert. “Dat is op bedrijfseconomisch vlak al het geval met de opmars van gratis nieuws, ingezet door de digitalisering die heeft plaatsgevonden met de doorbraak van het internet. “Wat we ook hebben zien opkomen de voorbije jaren is het populisme met het hele fenomeen van fake news”, zo schetst hij.

“Daarom moeten wij, als antwoord op deze uitdagingen, onze eigen digitale transformatie voortzetten met respect voor onze missie”, stelt Ysebaert resoluut. “We nemen een positieve rol op en merken dat dit aardig lukt. Zo zitten de digitale abonnementen van De Standaard en NRC mooi in de lift. We zien in de Verenigde Staten ook de digitale opmars van een krant als The New York Times. Stilaan groeit het besef bij de consument dat je voor kwaliteit moet betalen, ook online.”
 

Brand safety

Dat nieuwsmerken binnenkort overbodig zouden zijn door de opmars van partijen zoals Facebook en Google betwist de CEO met klem. “Ik merk dat ook bij adverteerders het aspect van brand safety meer en meer een rol speelt. Wat wij hen met onze merken kunnen bieden, is in elk geval een kwalitatieve en betrouwbare omgeving.” 

Ook al vormt het succesvol voortzetten van de digitale transformatie binnen Mediahuis dé uitdaging voor de komende jaren, toch is het klassieke printproduct verre van afgeschreven. “Wist je bijvoorbeeld dat wij over alle titels heen nooit meer papieren weekendabonnementen hebben verkocht dan vandaag?”, merkt hij op. “Al zitten die dan vaak in een combinatie met een digitaal abonnement voor weekdagen.”

Langetermijnvisie

Wat ook kenmerkend blijft voor Mediahuis is de langetermijnvisie. “Bij onze drie aandeelhoudersgroepen zitten er partijen die al sinds de jaren vijftig aan boord zijn. Zo’n langetermijnperspectief vormt een gezond fundament”, stelt hij. “Weet dat wij hier merken in huis hebben die al meer dan honderd jaar oud zijn. Dat is overigens ook mijn rol als CEO: er zorg voor dragen en die merken verder brengen. Onze ambitie en betrachting is om verder te groeien, zoals we ook met de overnames in Nederland hebben gedaan. Maar wel groeien aan het juiste tempo. Het zal altijd de bedoeling zijn om ons rendement en onze business te combineren met onze maatschappelijke missie.”
 

Eigen medewerkers

Ten slotte wil Ysebaert de eigen medewerkers zeker niet vergeten. “Behalve onder meer onze unieke en onderscheidende nieuwsmerken maken ook onze mensen en hun competenties het verschil”, zegt hij. “Door verder te groeien in een internationaal perspectief bied je hen ook kansen. Ook in dat opzicht groeien we dus verder.”

gert-ysebaert.jpg