Ondernemers en vrije beroepen de financiële gemoedsrust geven om zich te focussen op wat écht telt, daar gaat het bij Bank Van Breda om. CEO Dirk Wouters licht graag de maatschappelijke relevantie van zijn bank toe.
Wat is de zin van onze kernactiviteit? Wat zijn de maatschappelijke effecten van ons dagelijks doen en laten? Steeds meer bedrijven stellen zich deze vraag en streven naar ondernemen met een maatschappelijk belang.
Ook wij gaan als bank vanuit onze specifieke expertise op zoek naar oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet langer een trend maar een noodzaak. Transparant en ethisch gedrag is hierin noodzakelijk. Ook het steunen van liefdadigheid en goede doelen sluit hierbij aan. Maar het gaat om nog zoveel meer.
Wat is het maatschappelijk belang van de financiële sector in het algemeen en Bank Van Breda in het bijzonder?
De financiële sector
De maatschappelijke relevantie van de financiële sector situeert zich op drie domeinen. Zo maken we economische transacties mogelijk. We zorgen ervoor dat betalen vlot verloopt. Daarnaast ondersteunen we projecten. Een gezin dat een huis wil kopen, een vrij beroep dat een praktijk wil starten of een ondernemer die zijn bedrijf wil doen groeien? We geven hen de kans via kredieten. En tot slot beschermen we de welvaart die door onze vorige generaties werd opgebouwd.
Vooral dat laatste blijft een grote uitdaging. Met een inflatie van 2% en spaarboekjes met een rente van slechts 0,11% gaat welvaart verloren. Met het oog op de vergrijzing en de bijhorende pensioenproblematiek is dit nefast. De financiële keuzes die mensen vandaag maken, zijn meer dan ooit maatschappelijk relevant. Zo kan de juiste beleggingsvorm op lange termijn hun financiële onafhankelijkheid na de loopbaan garanderen. Vermogensbegeleiding speelt hierin een cruciale rol.
Bank Van Breda
Net in die vermogensbegeleiding zit de toegevoegde waarde van de Bank Van Breda. Vandaag staat maar liefst 274 miljard euro geparkeerd op Belgische spaarboekjes. Het feit dat heel wat burgers een slechte beleggingservaring achter de rug hebben en zichzelf hebben gezworen om nooit ofte nimmer nog te beleggen, speelt hierin ongetwijfeld een rol. Net als de grote groep burgers die van ‘horen zeggen’ ervan overtuigd is dat beleggen gevaarlijk is en je daar beter zo ver mogelijk vandaan blijft. Gevolg? Een veel te grote groep Belgen doet op beleggingsvlak helemaal niets.
Hoe kunnen wij als bank ondernemers en vrije beroepen begeleiden bij hun vermogensopbouw en hen op een duurzame manier laten beleggen? Het blijft de uitdaging waarin we een jarenlange expertise hebben opgebouwd.
We brengen samen met de klant in kaart wat ze hebben en maken zo een overzicht van hun financiën. Daarna geven we hen inzicht in wat ze met het oog op de toekomst met dit vermogen kunnen doen. Pas als ze dit overzicht en inzicht hebben, kunnen ze uiteindelijk de juiste financiële keuzes maken. En dan is het aan ons om als bank opvolging te garanderen. We gaan op maat van de klant op zoek naar weldoordachte oplossingen die niet afhankelijk zijn van het toeval of van persoonlijk initiatief.
Onze bestaansreden
Financiën en gezondheid hebben veel gemeen. Zolang alles goed gaat, zijn we er niet zo mee bezig. Maar de dag waarop er geen geld meer op de rekening staat of je hoort dat je ziek bent, wordt dat plotseling het allerbelangrijkste in je leven.
Bank Van Breda wil beter dan om het even wie ervoor zorgen dat ondernemers en vrije beroepen zo weinig mogelijk wakker liggen van financiële beslommeringen. Zo kunnen ze zich focussen op wat écht van belang is: hun passie en professionele uitdagingen.
Onze ondernemers zijn de motor van onze economie. Onze vrije beroepen garanderen gezondheidszorg, rechtszekerheid en financiële transparantie. Samen leveren ze een cruciale bijdrage tot onze welvaart en welzijn.
Hun focus komt ons allemaal ten goede. En zo is de cirkel rond. Een cirkel waar wij als Bank Van Breda een schakel in mogen en kunnen zijn. En daar zijn we terecht trots op. Met eenzelfde passie voor ons vak geven ook wij elke dag opnieuw het beste van onszelf. Met succes. Maar vooral met steeds meer tevreden én zorgeloze klanten.
